mandag 3. november 2014

Bergen

Vel hjemme i Oslo etter en fantastisk helg i Bergen. Her er et lite bildedryss og noen anbefalinger på steder å se eller ting å gjøre i Bergen.


Bryggen

Bryggen i Bergen også kjent som Hansabryggen består av en rekke gamle og skjeve trehus i forskjellige farger. Her er det mye historie. Fra 1360 til 1754 var bryggen et knutepunkt for den hanseatiske handelsvirksomheten i Norge.




Julehuset
Julehuset ligger på bryggen og er et tre etasjes hus proppet med julepynt i alle rom. Noe for seg selv og veldig koselig.



Pygmalion
Kombinert økocafè og galleri. Jeg elsket atmosfæren her. Maten var kjempe god og servitrisen var utrolig morsom og søt. Når vi bestilte te foreslo hun at vi prøvde den som het Forever Young med å si: "Den Forever Young teen funker. Bare se på meg, jeg er over 95 år!" Da var jeg selvsagt solgt og det ble Forever Young te på meg.



Ellers gikk vi for det meste rundt i gatene, butikkene og var innom et par kjøpesentere. Det jeg likte så godt med Bergen var all humoren her. Gatekunst, skilt, husfarger, gatenavn som "Øvre Hamburg Smug" og hvor utrolig skjevt alt er i disse gamle byggene fikk meg til å smile.










2 kommentarer:

  1. Åå, det er min favorittcafe!! Og de pannekakene er så deilige! Så bra du koste deg vennen :) Du er <3lig velkommen tilbake, syns det var litt trist å reise hjem til Larvik, så neste gang du er her skal jeg være hjemme! Nussinuss

    SvarSlett