tirsdag 14. januar 2014

Thaigryte med kylling

Denne retten er en blanding av favorittretten min hos Yaya's (Thai restaurant i Oslo)  og en oppskrift jeg fant på Matprat. Hvor sterk denne retten blir avhenger av karripastaen. I dag prøvde jeg en karripasta fra Søstrene Grene som var veldig sterk, vanligvis har jeg brukt en fra Meny som er litt mildere. Dette holder i massevis til to.


Dette trenger du:
300 gr kylling (oppskjært)
1 løk
2 hvitløks fedd
2 ss rød karripasta
400 ml lett kokosmelk
4 små gulerøtter
1 pk/boks minimais
1 blomkål
1 ts sukker
2 ss soyasaus
1 dl vann
Litt olje

1 pose fiberris

Slik gjør du:
Stek kyllingen og sett denne til siden. Kutt løk og hvitløk og ha dette i en kasserolle med litt olje. Fres til løken og hvitløken blir blank. Tilsett karripastaen og bland den inn. Tilsett vann og kokosmelk og la dette småkoke i ca. 10 minutter. Rør godt så det ikke svir seg. Sett risen til koking etter anvisning på pakken. Skrell og kutt gulerøttene, kutt blomkålen og minimaisen også (1 pk frisk minimais er å foretrekke, men de var tomme for dette på butikken i dag). Ha gulerøttene, blomkålen og minimaisen i gryten og kok videre i ca. 5 minutter. Ha kyllingen i gryta sammen med sukker og soyasaus. Rør godt og server med ris. 


Nå skal jeg rydde litt før jeg legger meg i senga for å slappe av og se litt på tv. Formen er fortsatt ikke helt bra, og i dag er jeg litt ekstra sliten. Jeg fikk forresten roser av Alexander i dag, jeg syns de var veldig fine.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar