fredag 10. januar 2014

Saftig sukkerkake med bringebær

Godt nyttår! 

Jeg hadde planer om å bli kjempeflink til å oppdatere her i 2014… vi ser jo hvor bra det begynte! Siden sist har jeg vært masse med familien min, jobbet og vært med Alexander. Vi har begge blitt syke, Alexander har vært hjemme fra jobben i noen dager men jeg klarer meg foreløpig med mye varm drikke og halsdrops. 



Jeg fikk KitchenAid fra mamma til jul! En helt fantastisk gave som jeg har ønsket meg lenge. I går skulle jeg være flink å lage cupcakes, og blogge om de. Det gikk utrolig dårlig, ikke på grunn  av maskinen men oppskriften. Ostekremen som jeg skulle ha på toppen skilte seg pluss at det stod at man skulle ha 150gr melis, jeg tror jeg brukte nærmere 600gr for at det ikke skulle være en suppe. I tillegg var kameraet tomt for strøm. Men i dag har jeg prøvd meg på noe jeg aldri har lagd før: sukkerkake med bringebær. Oppskriften heter egentlig ”Saftig sukkerkake med kirsebær” og jeg har funnet oppskriften i et magasin og tatt bilde av den. Siden jeg ikke hadde kirsebær og dette var spontanbaking valgte jeg å bruke frosne bringebær som jeg hadde i fryseren. Det funket kjempe bra, kaken ble kjempe god. Her er oppskriften:

Dette trenger du:
2,5 dl sukker
3 egg
4 dl hvetemel
1 ts bakepulver
2 ts vaniljesukker
200 gr smeltet smør
ca. 100 gr frosne bringebær
Kokosmasse til pynt

Slik gjør du:
Pisk egg og sukker porøst. Bland de tørre ingrediensene og vend det inn i røren. Hell i smeltet smør og bland alt til en jevn røre. Bland inn bringebærene. Hell røren i en smurt form og stek på 160 i ca. 1 time. Strø litt kokos over som pynt.





 Server gjerne med litt vaniljeis, det tror jeg er kjempe godt til!


Ha en fin helg!

2 kommentarer: