tirsdag 25. mars 2014

Fløteis med jordbær

I utgangspunktet lagde jeg peanøttis med sjokoladebiter på lørdag, den ble veldig god men røren var dessverre så tykk og klissete at ismaskinen slet med å jobbe med den. Derfor skal jeg forsøke igjen med en mer rennende røre, så får vi se. Men for noen helger tilbake lagde jeg denne isen med jordbær. Jeg har ikke rukket å dele den ennå så jeg tenkte at det kunne passe seg å gjøre nå. Originaloppskriften finner du her. Den ble utrolig frisk, søt og god.

Du trenger:

1 ts vaniljepulver
3 eggeplommer
75 gr tagatesse
2 dl hel melk
2 dl kremfløte
225 gr halvtinte jordbær


Slik gjør du:

Ha melken og vaniljepulveret i en kjele og varm opp til kokepunktet. Ta kjelen av og la det kjøle i noen minutter. Pisk eggeplommer og tagatessen kraftig. Hell fløten og vaniljemelken i blandingen og bland det godt. Kjør jordbærene glatte med en stavmikser og bland dette inn i blandingen. Hell så røren i iskremmaskinen. 



Nå skal jeg på varetelling. Jeg har nesten ikke sovet i natt så jeg håper det går fort slik at jeg får kommet meg hjem og lagt meg på sofaen. 

1 kommentar: