fredag 14. mars 2014

Tomatsuppe med gulrot og chili

Som nevnt i forrige innlegg lagde jeg tomatsuppe med gulrot og chili i går. Den ble kjempe god! Oppskriften er basert på Fotballfrues tomatsuppe som du finner her. Men jeg har endret noen ingredienser og endret på mengde. Denne oppskriften holder som middag til en person, ha gjerne egg i suppen også.

Dette trenger du:

Oliven olje
4 små tomater cirka 350 gr
1 halv rødløk
1 liten gulrot
1 liten chili
2 fedd hvitløk
2,5 dl kremfløte
1 ss creme fraiche
1 halv buljongterning - kjøttbuljong
Pepper og hvitløkspulver


Slik gjør du:

Kutt opp rødløken, chili og hvitløken. Skrell gulroten og kutt den opp i små biter. Ha rødløken, chilien, hvitløken og gulroten i en kjele med litt olje og fres det. Vask og skjær opp tomatene og tilsett disse i kjelen sammen med buljongterningen. Tilsett så kremfløte og creme fraiche. Ha i litt pepper og hvitløkspulver og rør godt. La det stå å putre i cirka 10 minutter mens du rører jevnlig. Sil av blandingen og ha kremfløten tilbake i kjelen. Det som blir igjen i silen kjører du med stavmikser til det blir en slags purée. Ha det deretter tilbake i kremfløten og rør godt. 




Jeg sovnet på sofaen rundt klokken åtte og våknet for cirka et kvarter siden. Nå har jeg pusset tennene og lagt meg i sengen. Jeg fikk ikke sove i natt så jeg tipper det er derfor jeg sovnet i sted. Ville bare legge ut oppskriften (som lovet) før jeg la meg igjen. Forhåpentligvis føler jeg meg litt mer uthvilt i morgen.

God natt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar