lørdag 15. februar 2014

Halvbroren av Lars Saabye Christensen

Den siste tiden har jeg lest boken Halvbroren av Lars Saabye Christensen. Jeg så serien på NRK i fjor og syns den var utrolig god, så når jeg kom over boken måtte jeg bare kjøpe den og legge den i "lesekøen" min. I går ble jeg ferdig med den og det er en av de beste bøkene jeg har lest, om ikke den beste. Det er utrolig masse å si om denne boken, den er tross alt på 650 sider, men her er noen hovedtrekk fra boken.

Fortellingen begynner med at Vera Jebsen blir voldtatt på frigjøringsdagen, 8 mai 1945 på Fagerborg i Oslo. Hun bor med sin mor Boletta og bestemor Den gamle i Kirkeveien. Etter voldtekten sier hun ikke et ord, før hun ni måneder senere får sønnen Fred i en drosje. Noen år senere møter hun Arnold Nilsen, han flytter inn hos kvinnene på Fagerborg og sammen får de sønnen Barnum 5 år etter at hun fikk Fred. Boken handler om Fred og Barnums svært forskjellige oppvekst i Oslo på 60 og 70-tallet. Fred er tøff og taus, og han bærer på mange hemmeligheter. Barnum er klok og en kunstner, men på grunn av sin ekstremt korte vekst blir han mobbet og har svært liten selvtillit. Fred spør Barnum: "Skal jeg drepe faren din for deg, Barnum?" dette spørsmålet forfølger Barnum gjennom oppveksten.

Barnum møter Vivian og Peder på danseskolen, de blir hans beste venner. Noen år senere, før Barnum har blitt ungdom forsvinner Fred. Han har dratt for å finne et brev Den gamle hadde fått av sin store kjærlighet da hun var ung, som det viser seg at Arnold Nilsen har solgt. Barnum vokser opp til å bli filmmanus forfatter, alkoholiker og samboer med Vivian. 

 Barnum er bokens jeg-person, men deler på mange måter hovedrollen i boken med Fred. Selv om historien fortelles gjennom Barnum får man et godt skildret inntrykk av hva de andre karakterene har opplevd og føler. Som sagt syns jeg boken var helt fantastisk bra og jeg kommer garantert til å lese den igjen. I går begynte jeg på The Perks of Being a Wallflower av Stephen Chbosky.


"Du klipper bort livet ditt og alkoholen er saksen, sier Peder"


Nå sitter jeg på toget på vei til Kongsberg og pappa. Vi skal ha familie bursdag for lille Mia og meg, det blir utrolig koselig!

God lørdag!

2 kommentarer:

  1. Tror jeg må lese boka også! Syns serien var veldig bra! ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det må du gjøre! Boka og serien er også overraskende like :-)

      Slett