torsdag 12. juni 2014

10 ting du må ha med deg til Tokyo

Her er 10 ting jeg mener man trenger på en ferie i Japan.

1. Paraply
Om du er i Japan på sommeren regner det en del. Noen dager holder det med en paraply mens andre dager trenger du kanskje vanntette sko eller flipflops og en regnjakke. De regnjakkene vi stort sett bruker i Norge er alt for tykke og tette for klimaet her. De fleste lokale går rundt med supertynne "ponchoer".


2. Solbriller
Været på sommeren er veldig skiftende så det er lurt å ha med et par solbriller i vesken. Plutselig titter solen frem fra skyene.

3. Kamera
Det sier seg sikkert selv at man som turist i Japan kommer over mye spennende som det er fint å forevige. Vi har hatt kameraet med oss i vesken min hver gang vi har forlatt hotellet.

4. Klær for ethvert vær
Lag på lag er en nøkkelsetning her.  Lette jakker, cardigans eller skjorter du lett kan ha over en bluse eller kjole er veldig lurt. Været kan være kaldt og grått når du går fra hotellet på morningen, men det kan bli den flotteste solskinsdagen før du kommer tilbake igjen på kvelden. Jeg anbefaler topper i lin og bomull da det er materialer som puster godt i den klamme luften.


5. Adapter
I Japan har de andre støpsler så adapter fra japansk/amerikansk til europeisk for å lade mobil og lignende er et "must". Vær obs på at jordede støpsler kanskje ikke passer alle adaptere.

6. Gode sko
Du kommer mest sansynelig til å gå en del som turist så jeg anbefaler gode joggesko med mye støtte. Det kommer selvfølgelig an på hva man er vant med av fottøy fra før av. De fleste japanske damene vi passerer på gaten har på seg høyhelte sko som ser ubehagelige ut. Jeg fungerer derimot best med godt fottøy.


7. Tablet/telefon med internett
Før vi reiste hit bestilte A et datakort til iPaden. Dette er et simkort med forhåndsbetalt datakapasitet. Det vil si at man betaler for en mengde data på forhånd så har man 30 dager på å bruke det. A bestilte på denne siden og kortet lå på hotellet når vi kom frem. Vi har lastet ned diverse apper som hjelper oss å ferdes i Tokyo og om det er en butikk vi lurer på hvor ligger kan vi bare ta opp iPaden for å sjekke kartet. Utrolig smart isteden for å ha med seg kart og reisebøker.

8. "Cash"
Ta ut penger før du reiser til Japan. Jeg leste flere steder at det var vansklig å finne minibanker her og lo litt inni meg når jeg så hvor utrolig mange minibanker det er på t-bane stasjonene. Når pengene vi hadde med oss på forhånd tok slutt og vi skulle ta ut mer fikk derimot pipa en annen lyd. Ingen av minibankene vi prøvde tok kort som ikke var utstedt i Japan. Vi prøvde til slutt på 7-eleven bortenfor hotellet og der gikk det heldigvis.

9. Et lite håndkle
En morsom ting her nede er at de ikke har noe å tørke seg på hendene med på de offentlige toalettene. Jeg tok med meg et lite håndkle som jeg har hatt med meg i vesken og brukt flere ganger hver dag. Det er også vanlig i Japan å ha med dette selv, så flere av damene jeg ser på de offentlige toalettene tar opp håndklærne sine fra vesken etter å ha vasket hendene.

10. Pass
Ha med deg passet ditt når du skal på shopping, flere av butikkene tilbyr taxfree mot at du viser frem passet ditt.


Jeg vil også benytte annledningen til å drepe et par rykter jeg leste i flere reiseguider og på blogger før vi reiste hit.

Jeg leste flere steder at tatoveringer er en "big no-no" i Japan. Jeg pakket med meg klær som mer eller mindre dekker tatoveringene mine, og tok også med meg plaster som jeg leste at det kunne være lurt å dekke tattoveringene til med. På nettsiden til Robot resturanten leste jeg også at det ikke var lov med tatoveringer så jeg plastret vekk den på armen min, men i resturanten hadde flere av gjestene og de som jobbet der tatoveringer. Jeg vet at mye av grunnen til dette er på grunn av yakuzaen (japanske mafiaen). De er dekket fra topp til tå med tatoveringer, det er rett og slett for å lettere kunne nekte de tilgang til spisesteder og utesteder at de har disse reglene.

Når det kommer til kleskode leste jeg på et par guider at dette var veldig strengt i Japan. Man skulle ikke ha på seg noe med utringning, ingen skjørt som var for korte og verken jeans eller hullete bukser. Da ble man sett stygt på og folk ville oppfatte deg som respektløs. Her på gaten ser vi folk i alt mulig rart. Vi har selvfølgelig sett mer av disse "fy" plaggene på yngre folk, men så er jo vi også unge. Jentene her går rundt i ekstremt korte, hullete olashortser og små magetopper med dype utringninger. Jeg har ikke opplevd noen stygge blikk på gaten når jeg har gått med olashortsen min med hull. Selvfølgelig er alt med måte og det kommer så klart an på hvor man ferdes, men alle stedene vi har vært så langt har jeg sett både lokale og turister med store og små tatoveringer på godt synlige steder og folk kledd i alt mulig rart.

2 kommentarer:

  1. å så artig og koselig innlegg! handy! :-) hehe. Jeg har sååå lyst til å dra til japan, drømmer om det! har en kjæreste som snakker japansk (uten å være japaner, lol),s å forhåpentligvis får jeg dratt ned dit :-)

    rart de ikke har noe å tørke seg med på offentlige toaletter, btw. spaaace greier.

    SvarSlett
    Svar
    1. Oi, så kult! Da må dere jo dra sammen :-) A og jeg har faktisk snakket om hvor morsomt det hadde vært å lære seg japansk til neste gang vi skal hit :-)

      Slett